RÓZSA

Sziasztok! Szép napot kívánok mindenkinek! Hát eljutottunk az utolsó alkalomhoz, a 13-hoz fantasztikus témáinkban. Ahogy említettem a múltkor, ma a stresszről szeretnénk beszélni. Mi is elhatároztuk a karanténkilók-programunkban, hogy változtatunk egy kicsit az életünkön, az alakunkon, fogyni szeretnénk, vagy van, aki egy kicsit gyógyulni vágyik. De hát aztán jönnek az akadályok. Jönnek a rejtett kalóriák, elveszítjük a motivációnkat. Frusztráltak vagyunk. Az adott körülményekről még nem is beszélek. Jól mondom, Adri, hogy a stressz nem éppen a barátunk?

ADRIENN

Sziasztok! A klasszikus értelemben vett stressz, ha például egy gyűlölt munkahelyről beszélünk, egy ártó kollégáról vagy ilyesmiről, az nyilván nem a barátunk. Ráadásul ha ilyesmi fennáll, az rossz hatással van a diétánkra, az edzésünkre, hosszú távon az egészségünkre is. De azért leszögezném, hogy nem csak negatív stresszt ismerünk, van pozitív stressz is.

 

RÓZSA

Igen, ezt Bagdy Emőke is mondta egyszer, van egy videója is, érdemes meghallgatni. Hogyhogy nem csak negatív stressz létezik? Jó értelemben is lehet a stressz hatásos?

ADRIENN

Így van, hiszen ma már a stresszt a valamilyen tartósan fennálló, folyamatos feszültséggel azonosítjuk. De eredetileg a stressz a szervezet ingerekre adott válaszát jelenti. Márpedig ingerek folyamatosan érnek bennünket. Ez persze nem mindig kellemes. Az előbb említett példánál egy munkahely, a főnök nyaggat a határidővel, a kisgyerekünk dackorszakban van, a vizsgaidőszak is stresszhelyzet, de még magára az edzésre, sportmozgásra is, ha a szervezet működését nézzük, akkor egy stresszorként tekinthetünk magára a mozgásra is. Ha ezek nem állnak fent hosszú távon, illetve megtanuljuk őket kezelni, akkor az előnyünkre fordíthatjuk, hiszen ellenállóbbak leszünk. De igen, ha tartósan fennállnak vagy nem tanuljuk meg a stresszt kezelni, akkor annak már egészségkárosító hatása is lehet. Negatív hatással lesz a szellemi és fizikai teljesítményünkre, és igen, hosszú távon szervi problémákat, valódi megbetegedéseket is okozhat.

 

RÓZSA

Igen. Tehát jelez a szervezetünk. Hogyan rontja meg a stressz az egészségünket, Adri?

ADRIENN

Amikor stressz ér bennünket, most tekintsünk el attól, hogy pozitív vagy negatív, beindul a mellékvese. A mellékvese termel két nagyon fontos hormont: a kortizolt és az adrenalint. Ezek a hormonok felelnek azért, hogyha ér a stressz, akkor el tudjuk dönteni, hogy megküzdünk vele vagy pedig elmenekülünk. Emelkedik a pulzus, a vérnyomás, a vércukorszint, de ezzel egy időben elkezd gyengülni az immunrendszer.

Ha gyenge az immunrendszer, mondjuk, tartósan fennáll az stressz, akkor egyértelmű, hogy akár csak egy megfázást is könnyebben elkapunk. Ráadásul ha ez hosszú távon fennáll, akkor maga a mellékvese, ami ezeket a hormonokat termeli, az is kimerül. Gyomorfekélyt is tud sajnos okozni. És itt említeném meg neked az éhgyomri kávézást, amiről már korábban tettünk említést. Ez a kortizol nevű hormon valamikor hajnali 3:00 körül elkezd termelődni, hogy reggel ébreszteni tudjon téged. Értelemszerűen tehát reggel a legmagasabb a kortizol hormon szintje, ezt teljesen felesleges megdobni egy kávéval, mert aztán jön a szédülés, szapora pulzus, szapora légzés, tehát a kávét csak étkezés után javaslom, reggeli után.

 

Erősítsd az immunrendszered, itt a megoldás!

Különleges csomagok csak rád várnak

 

RÓZSA

Jaj, de hát a reggeli kávéig csak úgy kóvályognak az emberek, már intravénásan adják magukba.

ADRIENN

Igazából megszokás kérdése. Pár hét alatt le lehet szokni a reggeli kávézásról, néhány hónappal ezelőtt ezt én is átéltem, mert nekem is az volt az első. De ha az ember biztos benne, hogy igen, én megaludtam a hét-nyolc órámat, ami ahhoz kell, hogy egész nap tudjak működni, akkor itt a kávé, hogy az indít be, ez csak egy megszokás. Ezt érdemes kipróbálni, pár hét alatt leszokik róla a szervezet. Nem kell elhagyni a kávét, csak tegyük át reggeli utánra, hogy ne éhgyomorra kapja meg a szervezet.

 

RÓZSA

Értem. Hát ez sokuknak megint nehéz, ugye, mert rossz szokást elhagyni, egy jót helyette felvenni… Reggel egy zöldség- vagy gyümölcsturmixszal esetleg lehet pótolni. Megszoktuk, hogy reggel valamit iszunk, beszélgetünk.

ADRIENN

Egy pohár vizet.

 

RÓZSA

Megint az van, hogy önmagunkat egy kicsit legyőzzük. Olyan nehéz lesz egy picit, mint rászokni az edzésre, de utána pedig már a testünk megtanulja, és tényleg így jó. De kanyarodjunk vissza a stresszhez. Hogyan kapcsolódik a stressz a sportmozgáshoz?

ADRIENN

Egyrészt a sportmozgás lehet stresszlevezető hatású. Ehhez persze olyan mozgásformát kell választanunk, amit élvezünk, mert ha egy olyanra járunk el, ami csak nyűg, és valójában nem szeretjük, az újabb stresszhelyzetet szül. Amit nagyon fontosnak tartok megemlíteni, az a jelenség, amit az edzéselméletben szuperkompenzációnak nevezünk. Ugyanis amikor te edzel, és most tekintsünk itt az edzésre stresszorként, egy stresszhatásként, felborul a szervezet belső egyensúlya. Emelkedik a testhőmérséklet, elkezdesz verejtékezni, hogy hűtsd magad, ezzel a verejtékezéssel vizet veszítesz, ásványi sókat veszítesz, és még a vércukorszinted is leesik. Hát az egyértelmű, hogy ez rossz hatás a szervezetnek, de ez a rossz hatás csak ideiglenes, mert te utána edzésről hazamész, lepihensz, és a szervezet elkezd regenerálódni, visszaállítja azt a belső egyensúlyt, ami az edzés előtt volt, sőt egy magasabb szintre állítja be magát, mert felkészül arra, hogy te még egyszer ezt az ingert megadod neki. Előre felkészül, egy magasabb szintre beállítja magát, és hogyha az edzés rendszeresen jelentkezik, akkor ez a változás is állandósul, így leszel te magad edzettebb, fittebb.

 

RÓZSA

Értem. Hát ez nagyon logikus. Gyakorlatilag a testem engem segít,  hogy egyre jobban érezzem magam. A testem, a sejtjeink a mi barátaink. Ez így nagyon-nagyon jó. Az eltérő, hogy ki mennyire reagál rosszul egyes stresszhelyzetekre?

ADRIENN

Hát persze, igazából nem tudunk minden helyzet elől elbújni. Lesznek vizsgáink, lesz új munkahelyünk. Ezeket meg kell tudni tanulni kezelni, és ezt mindenkinek magának kell kitapasztalni, hogy neki mi jelenti a stressz-levezetést.

 

RÓZSA

Így van. Mivel lehet csökkenteni a stresszt?

ADRIENN

Ne evéssel, jó? Van, aki rohan, a csoki, fagyi lehet, hogy éppen abban a pár percben jó érzéssel tölt el, de utána meg úgyis jön a lelkiismeret-furdalás, az pedig megint egy stresszhelyzet. Akkor már inkább törjünk össze néhány tányért. Lehet a sport, ahogy említettük, ha például valaki jógázni szeret, akkor az ellazítja, megnyugtatja, de van aki éppen bokszolni vagy egy streetfight verekedős órára megy el, és akkor ott kitombolja magát. Lehet meditálni. Érdemes ezt is megtanulni, különböző meditációs technikák vannak. Igazából bármi lehet, amikor szeretsz csinálni. Menj el sétálni, olvass a könyvekből, próbálj kiszakadni abból a helyzetből, ami éppen a stresszt okozza.

 

RÓZSA

Nekem az úszás nagyon jót tesz. Utána olyan jó, kellemes fáradtság, megnyugszom. Az agyam is közben jól tud gondolkodni. Nekem nagyon-nagyon jó. Te hogyan vezeted le a stresszt? Ugye most vizsgáztál, szép eredményeket értél el, gratulálok.

ADRIENN

Igen, köszönöm szépen. Én rettenetesen izgulós típus vagyok. A vizsgára menet, azon a reggelen nem is ittam kávét. Lehet, hogy infarktust kaptam volna. Még tanulom, hogy nekem mi válik be a legjobban. Elmentem például edzeni a vizsga reggelén. Ha ez teljesen nem is mulasztotta el, de legalább arra az egy-másfél órára nem arra gondoltam, hogy mi lesz délután.

 

RÓZSA

Na, de ezzel is ugye ellenállóbb lettél. Edzettebb. Nekünk szép példát mutatsz, látom a fotókat, nagyon szuper vagy. Összességében elmondhatjuk, hogy a stresszre mindenkinek valamilyen szinten szükségünk van, mert a vizsgánál is az egy felfokozott állapot, és akkor nagyobb teljesítményre, vagy a sportnál nagyobb teljesítményre vagyunk képesek. Ez biztos, hogy nagyon jó. Össze tudnád foglalni nekünk, hogy a stresszre tulajdonképpen milyen szinten van szükségünk?

ADRIENN

Fogadjuk el, hogy stresszmentesen teljesen nem lehet élni. Tehát találjunk olyan technikát, ami minket megnyugtat. Nem is lenne jó teljesen stresszmentesen élni, az sem jó, hogyha valaki teljesen inaktív. Kell, hogy ingerek érjenek bennünket. Igyekezzünk nap mint nap arra törekedni, hogy megtaláljuk az egyensúlyt pihenés és aktivitás között. Az aktivitás során, ha megint a sportmozgásra gondolok, vagy éppen valaki pont azt teszi, hogy olyan helyzetek elé állítja magát, amitől tudja, hogy tart, és ezzel lesz ellenállóbb. Cserébe pedig adjuk meg a szervezetünknek és a testünknek is a lehetőséget a regenerálódásra. Erre a pihenés mindig a legjobb. És akkor itt a szuperkompenzáció. Jusson mindig eszünkbe, hogy egyre-egyre ellenállóbbak leszünk.

 

RÓZSA

Hát ez így szép kerek. A 13 rész így szépen, mint egy dominó, egy puzzle egymásra épült. Bárhonnan indulunk, mindig ugyanoda lyukadunk ki. A természeteshez, a testi-lelki-szellemi egyensúlyunkhoz. És ezért nekünk dolgozni kell. Nem adja ingyen. Ezt csinálni kell. Azért nagyon jó, hogy így együtt voltunk itt a csoportban, ebben a programban. Én rengeteget tanultam, pedig egész életemben ezt csináltam, de mindig van olyan új dolog, és erről majd majd pici kis blogokat is, ha megengedsz egy-két dolgot így írogatnék is még. Nagyon nagy élmény volt, a te kedvességed, a bájod, az, hogy így szépen elmondtad. Ugye megengeded, hogy a YouTube-csatornámon ott legyenek ezek a kis videók? Ha bárkinek tudunk ezzel segíteni, márpedig tudunk, mert nekünk is nagyot segítettél. Az egészségért dolgozunk mindannyian, és hogy egy boldog életet éljünk, egészségben hosszú életet, szép életet, köszönöm.

ADRIENN

Nagyon szépen köszönöm én is. Hadd ragadjam meg a lehetőséget, hogy elbúcsúzzak. Azért választottam én is ezt a szakmát, hogy másoknak segíthessek. Ez a néhány videós alkalom nekem is egy rendkívül jó tanulás volt, nagyon köszönöm neked. Remélem, hogy mindenki megragad néhány tanácsot. Szerintem hogyha egy párat, már az is előrébb lesz, és akkor lehet majd szépen sorra, kis lépésekben a következőt. Nem kell mindig mindent egyszerre. Ne stresszeljünk rajta! Mindenki emlékezzen arra, hogy azt, amit most megfogad ezekből a tanácsokból, azt nem Rózsa vagy az én kedvemért teszi, hanem önmagáért. Mi egy utat mutattunk meg, és, ez klisésen hangzik, de azon az úton már neked kell végigmenned, magadért csinálod.

 

RÓZSA

Így van, ezen az úton mi is járunk. Láthatjátok, hogy mi is edzünk, mi is a konyhában nézzük, hogy mit, hogy, és a gyerekeinket is így próbáljuk nevelni. Gyakorlatilag egy szép dolgot csinálunk, én ebben nagyon boldog vagyok. Köszönöm, Adrienn. További jó egészséget mindenkinek!

ADRIENN

Nektek is, sziasztok!